Recenze v rockovém magazínu Rockshock (2/2004) Našrot: Psychorama (Black Point)

Šesté studiové album havlíčkobrodské skupiny nese podtitul "Dark Side Of The Soul", cožby mohlo být částečným vodítkem k pochopení hudební výplně. Původně jakoby bez cílebloudící punkoalko parta vyzrála do podoby jednoho z nejcharismatičtějších tuzemskýchspolků. Od druhého disku přešla k angličtině a jednodušší muziku vystřídala stálepropracovanější a přemýšlivější tvorba.

Aktuální disk pokračuje v započaté cestě, ale opět je tu nějaký pokrok a rozdíl odpředešlých nahrávek. Deska se na jedné straně vrací do krásných šedesátých let, ale inadále se nebojí výrazných funky rytmů, grunge nálad, ani jistých ethno příchutí indického aarabského druhu. Hned v začátku nás uvítá nejdelší kompozice We´ll Never Die, která navíce než sedmi minutách nechává poklidný tok v pravidelných intervalech vybuchovat dohardcorových otáček nasáklých odérem vážné hudby. Něco podobného kdysi nazančovalikupříkladu Led Zeppelin. V podobném duchu je i následující Demon In My Mind. Naopak zezcela jiného soudku je "The Nightmare In Tanger. Výhradní autor textů, spisovatel a zpěvákPetr "Hraboš" Hrabalik v ní rapuje, což samozřejmě u Našrot není novinka. Ale i tak se podskladbou táhne charakter prvních dvou skladeb. Ostatně ten zůstává přítomen na celémalbu.

K vybudování oné melodické, ale i provokativní a především neomylně se zadírajícínálady posloužili zejména hosté. Karel Holas s houslemi, Olin Nejezchleba s cellem a hneddvojitá klávesová výpomoc Pavla Marcela a Zdeňka Šikýře, v jehož studiu se natáčelo.Album je jako celek velmi melodické a ve většině případů jemné. Jsou zde ale potřebnévýjimky v podobě třeskuté, na funky baskytaře postavené Pain Hunter. Další přes šest minuttrvající kousek je It´s My Homework, jinak celkem jasný hit, s pomaličkým a postupnýmnarůstáním naléhavosti, jehož text popisuje incest. Po téměř až thrashcorové Downtowndozdobené třeskutou baskytarou a perkusemi přichází krátké zvolnění (Runners WithDeath), což je jakési nadechnutí před povinnou předělávkou cizí klasiky. Tentokrát došlo najeden z největších hitů skupiny Led Zeppelin Whole Lotta Love, ovšem ve značně odlišnéverzi, než by kdokoliv čekal. Slyším více šamanských tanců a vůbec folkovějších vlivů.Každopádně dobrý fór, který svědčí o snaze překvapovat, hrát si a jít na to jinak než ostatní.A to mám rád. Vlastně až ve druhé půlce této předělávky kvartet přiznává barvu, když vícepřitlačí na pilu. V tomto rozpoložení se blížíme do finále. Looking Into Your Privacy sevlastně postupně zklidňuje a plynule navazuje na houpavou War Or Peace & Love. Právě nanich, ale samozřejmě i na celé desce je slyšet, jak moc se za ta léta Hraboš vyzpívalk osobitému, ale jasnému výrazu.

Konec je začátek, tedy We´ll Never Die (Part ll.). To znamená, že je čas pustit album znova.

Hodnocení: 4 / 5