Recenze v internetovém magazínu Rock&Pop, 12/2022, HRABOŠ & Spol: „Songy z bědných časů“ (CD, 2022)

Původně se zdálo, že dvojalbum „Songy z bědných časů“, které v roce 2012 připravil Petr „Hraboš“ Hrabalik (jinak též frontman kapely Našrot) s dopomocí dalších kolegů a přátel tak trochu i ke svému tehdejšímu životnímu jubileu a jako vzpomínku na doby, kdy hrával v osmdesátých letech v hospodách blues či folkem nebo folk rockem ovlivněné písničky, bylo jednorázovým „projektem“. Po deseti letech je tu ale pokračování, a to opět ve formě 2CD. Svým způsobem tedy znovu v roce interpretova životního jubilea.

Zajímavou je kolekce hned z několika hledisek. Patnáctka nahraných skladeb ukazuje poměrně pestrou škálu Hrabošova žánrového záběru. Je trochu rozmáchlejší v čase. Kromě songů „z bědných časů předlistopadových“ je na desce třeba i For Freedom, tedy specificky temně pojatá píseň, jejímž inspiračním zdrojem byl onen zlomový moment, demonstrace 17.11. 1989 a její finále na Národní třídě v Praze, a pak závěr celého dvojalba, současná mrazivá a s pochopitelnou stopou patosu podaná The Girl From Mariupol, jako určitá forma pietní vzpomínky na civilní oběti a obžaloba nesmyslné ruské vojenské agrese na území sousedního svrchovaného státu.

Hraboš je přesvědčivý v bluesových věcech (Blues jedný všední noci nebo Blues starýho bohéma), případně podobně pojímané Jsem trochu jinej. Dokáže se výrazově ponořit do temnějších záležitostí, třeba ve skladbě Astrolog, tedy coveru písně Vladimíra Merty, nebo v dnes vlastně nechtěně znovu aktuální skladbě Den poté s tématem světa po jaderném výbuchu. Stejně tak ale stylově provází reminiscencí na kramářské písně Znám já krásnou dívku, působivým zpestřením jsou instrumentální kytarová Zahrada i cover The River Bruce Springsteena.

Někde jde o čistší folkrockové pojetí, jinde o drsnější bluesové, posunuté blíže k rocku, anebo ponořené do textově temných vod. Každopádně však nikde nejde pod hranici uvěřitelnosti, autenticity a dobře hudebně a interpretačně odvedené práce. Důležitou úlohu (pokud jsou v konkrétní skladbě využity) hrají třeba i foukací harmonika, flétna, doprovodný dívčí vokál a kromě kytary i baskytara a bicí. Za zmínku stojí také booklet s texty a průvodním slovem interpreta. Jde o zajímavý a inspirativní vhled do dalších tvůrčích zákoutí Petra „Hraboše“ Hrabalika.

Hodnocení: 70%