Recenze v internetovém magazínu Kids&Heroes, 11/2022, NAŠROT: „Live In Prague 1991“ (demo 1991, reedice LP, 2022)

Našrot se zjevili v samém závěru osmdesátých let jakoby odnikud. Trojice klasických mániček, jakých jsme na podzemních akcích potkávali bezpočet a byly ve velké většině a v lepším případě, otravné, vyrukovala se svou variací na hardcore punk. Tím nás bez debat překvapila. „Ty vole, to zní jako Chaos UK.“ Dodnes si vybavuji první reakci někoho z naší party při prvním setkání s kapelou na pódiu.

Záhy po převratu po Našrot čapnul Monitor, aby trojici jejich písní vecpal na kompilaci Rebelie a posléze vydal album, o kterém si nevybavuji, že by v té době, byť jen nepatrně, někoho z mého širokého okolí zaujalo.

Právě z doby okolo vydání alba pochází živý záznam z pražského Rockcafé, zachycující kapelu ve své syrové hardcore punkové formě, doplněné o směšně vyznívající pseudo grindové prvky. Zároveň tu a tam Našrot dokáží nějakou textovou sentencí udeřit hřebíček na hlavičku. Příkladně hned v úvodu vystřihnutý klenot „Dopil svý šestnáctý pivo a řekl, underground už není, co bejval“, haha. Při vzpomínce na mudrující upocené androšské máničky, dřepící ve venkovských hospodách, mě napadá napsat jediné – jak výstižné. Tvorba Našrot se pohybuje někde v prostoru, kde autentický hardcore hraničí s parodií. Zároveň, patrně dík svému androšskému pozadí, se téměř zcela vyhýbají thrash metalovým vlivům, které byly v místním hardcore po převratu zřetelné. Jsou to ovšem bez debat i vyloženě chytlavé kusy jako „It’s Fucking World“ nebo, do řad nových „rebelů“ střílející, „Pochod falešných rebelů“. Cirka třetina obsaženého setu pochází již z předpřevratového dema a větší část se následně překrývá se zmíněným albem u Monitoru, ovšem zde v podobě náležitě opilecky zdivočelé.

Koncertní záznam je až nečekaně vitální a vlastně perfektně zobrazuje tehdejší podobu kapely, s jejími přednostmi i nedostatky, a řekl bych, že v mnoha ohledech lépe než ono LP na Monitoru.

Podrženo a sečteno, další, poměrně zajímavý archivní dílko z „koncertní edice“ PHR Records, ač fenomenálnímu živáku F.P.B. samozřejmě nemůže konkurovat. Co bude na řadě příště, je zatím ve hvězdách.