Historie

Další akce

so 27.04. / Hradec Králové
Country Club Lucie
/ Punk Easter - Punkový velikonoce, kromě Našrot vystoupí !V,V.Ú., Do řady!, Zeměžluč, Suitcase, Prisoners Of War, Radio Jerevan, We-Me-No atd.

Historie 1962-1987

1962

  • narozen Hraboš (Petr Hrabalik)

1966

  • narozen Martha (Jiří Dvořák)
  • narozen Jouza (Josef Bárta)

1971

  • narozen Ceemek (Tomáš Hájek)

1976

  • Hraboš zjišťuje, že kromě J.Cruyffa,F.Beckenbauera, G.Besta, C.Babingtona a Z.Nehody existují i jiné hvězdy, které tráví svůj volný čas bušením do hudebních nástrojů a svoji hudbu nazývají rockovou.

1977

  • Hraboš dostává starou španělskou kytaru na které je namalována palma a nápis "Osada Whiski" a učí se první akordy. (Kytara se v budoucnu proslaví jako nástroj skupin MAAMA a KŘEČOVÝ ŽÍLY. Kytařino jméno bude znít "Kačena").

1977

  • Hraboš zakládá na gymnáziu fiktivní rockovou skupinu THE WILD BIRDS, jejiž fiktivní repertoár patří v té době k nejtvrdším na světě. Není bez zajímavosti, že fiktivním kytaristou v tomto bandu byl Špagát, nejslavnější postava mezi heavymetalovými fandy na havlíčkobrodsku v celých 80.letech.

konec 1977

  • Hraboš znechuceně odhazuje kytaru s namalovanou palmou a nápisem "Osada Whiski", protože se naučil pouze tři akordy a neví, že to úplně stačí. Později odšroubovává z kytary 2 nejtenčí struny a učí se na ní hrát jako na basu, protože chce být Johnem Paulem Jonesem.

1979

  • Jouza registruje existenci hard rocku. Nejvíce se mu líbí DEEP PURPLE a KISS
  • Martha zjišťuje, že existuje skupina AC/DC a je do ní blázen. Rozjíždějí ho samozřejmě i KISS.

1980

  • Hraboš definitivně rezignuje na kariéru aktivního fotbalisty, kupuje bílou baskytaru zn. "Vikomt" a zakládá skupinu, která se jmenuje PAN RANDÁL a je daleko nejhorší skupinou v okolí. Nikdo z členů si to ovšem ani v nejmenším nechce připustit.

1981

  • Martha v nestřežených okamžicích zkouší brumlat na otcův "Jazz bass".
  • Hraboš vyhazuje některé nepotřebné hráče a mění název na OXYGEN. Je přitvrzeno a není to už tolik příšerné jako dřív.
  • Jouza začíná svou 4-letou studijní pouť v České Třebové a cosi podobného se přihodí i Marthovi. Jeho působištěm je ovšem husitský Tábor, naštěstí už bez husitů. Hraboš po 5-letém učinkování na gymnasiu odchází studovat do HK.
  • koncert JASNÝ PÁKY v Havlíčkově Brodě. Velký vliv na všechny tři, aniž by se znali.
  • Hraboš se při brodských fotbálkách seznamuje s budoucími členy KŘEČOVEJCH ŽIL a posléze i s Marthou.

1982

  • Martha se stává jedním ze zakládajících členů KŘEČOVEJCH ŽIL a i když kapela vůbec nehraje, hodně se o ní mluví a o to v té chvíli jde. Dalšími členy jsou Jiří „Shef“ Přibyl (voc, show), Petr „Žvatla“ Novotný (ks, g), Jiří „Bruno“ Wiche (clar, sax) a Petr „Krpi“ Krpálek (ds).
  • Jouza kupuje starou bicí soupravu "Amati" a se svým bratrem  Milanem Bártou (g, voc) plus Milanem „Pankáčem“ Pospíšilem (bg) zakládá pub-punkovou kapelu GUMOVEJ KNEDLÍK.
  • v té době Martha již řadu měsíců nadšeně poslouchá SEX PISTOLS. Hraboš všechno možný.
  • Hraboš a jeho kámoš, básník Martin Šmíd jedou na zábavu JASNÝ PÁKY do Babic u Havl. Brodu. Tam se Hraboš potkává s Karlem "Kadlosem" Novákem a společně sepíší text "Velmi vysoce virtuosně perverzní mucholapka", přičemž do budoucna kují plány na založení hudebního společenstva. K tomu ale dojde až po schůzce s výtvarníkem a fotografem Josefem "Pepino" Fričem (budoucím "ředitelem HB-undergroundu"); toto setkání dává vzniknout happeningovému souboru MAAMA. Na podzim se ke všem třem přidá ještě Jiří "Koutňák" Koutný.

konec 1982

  • Jouza obdivuje temný velkoměstský sound EXTEMPORE.
  • Členové MAAMY se začínají o víkendech scházet v Hostinci u Hnáta. Ke společenství se připojují co členové i Koutňákova manželka Marta a také básnířka Alžběta Česká. Na sezení ke Hnátovi docházejí také básník Martin Šmíd, lesní muž Švéd a později ještě výtvarník a fotograf Petr „Zé“ Táborský. A také žďárský fotograf Richard „Ríša loupežník“ John, který je napojen na komunitu ze Žďáru n.S. ATOMOVOU MIHULI. .
  • Hraboš se bokem stává baskytaristou hardrockové skupiny HAYAYA, v níž se sice sejdou nejlepší brodští instrumentalisté, ale jak to tak chodí, skupina je pochopitelně příšerná.

začátek 1983

  • někdy v té době existuje na intru Marthova fiktivní kapela, o níž se ví jen to, že její členové "chtěli střílet sekaný volovo do diváků". Věčná škoda, že neuspořádala alespoň pár koncertů.
  • slavné happeningové vystoupení KŘEČOVEJCH ŽIL v kočárkárně činžáku, kde většina členů bydlí a zkouší. Oběšení panenky a rozdupání krabic, které sloužily za bicí. Přítomný Hraboš, který se s členy KŽ zná z fotbálků, je jejich vystoupením nadšen.
  • vystoupení KŘEČOVEJCH ŽIL v hospodě U Hnáta na jakémsi abiturientském večírku, kde hraje OXYGEN. KŽ nemohou nalézt "ten svůj akord", ale jelikož abiturienti jsou již na sračky, nikdo to nezpozoruje.
  • Společenstvo MAAMA zakupuje starý vůz (Škoda 1202), který po důkladném vylepení eprozinem, dostává název „Lepidlo“. Stane se důležitým prostředkem ku dopravě členů na různé androšské akce konané roku 1983.

jaro 1983

  • první miniunderground-fest brodských kapel v nedalekém Knyku. Účastníci: KŘEČOVÝ ŽÍLY (alternativní bordel), GUMOVEJ KNEDLÍK (hospodský punk), PVC (punk). Mezi diváky členové MAAMY. Hraboš  představuje členy KŘEČOVEJCH ŽIL MAAMĚ a ta je ochotně zve na sedánky v hospodě U Hnáta.

celý 1983

  • KŘEČOVÝ ŽÍLY nahrávají na kazeťák nesourodé divoké hlukové plochy, doplňované řvanými texty a poznamenané nepříliš dobrou rytmikou. Hudba je to však místy zajímavá. Bohužel nahrávky byly ihned přemazávány a nezachovaly se.  GUMOVEJ KNEDLÍK si na rytmiku nemůže stěžovat, Jouza jí zvládá slušně (existuje nahrávka). Texty patří hospodě a pivu. Čemu taky jinému. Členové MAAMY tvoří experimentální nahrávky, ať už po domácku vyrobené, nebo nahrané v přírodě. Velký vliv desky "Eskimo" a hudby přírodních národů. Dochází též k vytvoření vlastního jazyka (tzv. neočeštiny) a písní zpívaných v něm. Společná sezení MAAMY a KŽ U Hnáta.

léto 1983

  • Havlíčkovým Brodem obchází panflet, který (nejspíš pod vlivem článku v Tribuně) zakazuje činnost skupin PRAŽSKÝ VÝBĚR, JASNÁ PÁKA, KŘEČOVÝ ŽÍLY, GUMOVEJ KNEDLÍK a dalších na okrese. Nevztahuje se na MAAMU, neboť činovníci se zřejmě nemohli dohodnout, jedná-li se o hudbu, či nikoli. Hraboš míří za prací na sever do Liberce.

podzim 1983

  • přírodní nahrávka sk. MAAMA v místě, kde kdysi býval HB-židovský hřbitov. Použity kameny, klacky, voda, dechy, kytara. Nahrávka dostane název "Live at Jewish Cementary".

konec 1983

  • Martha zakládá na intru industriální duo, ve kterém hraje na krabici se šrouby.
  • Pohřeb slavného vozu sk. MAAMA "Lepidlo". Zahynuv při silniční kontrole, byl odvezen před Hnáta a tam polit smutečním pivem. Jeho trosky, nacházející se na jedné skládce, byly ještě dlouho let viditelné z vlaku na trati Světlá n.S. – Čáslav.
  • nahrávka sk. MAAMA z kulturáku v HB-Vršovich . Mj. použita též kovadlina a kladivo.
  • Hraboš v rámci práce na severu mění přechodné bydliště – ze Stráže pod Ralskem se stěhuje do Liberce, čím započne jeho liberecké éra.
  • Silvestrovské vystoupení KŘEČOVEJCH ŽIL v klubu mládeže Juliánbar v HB. Po deseti minutách vypnutí elektriky a pohádání se organizačního výboru klubu. Velmi úspěšná akce.

březen 1984

  • vystoupení KŘEČOVEJCH ŽIL na zábavě sk. KOMPROMIS v Ústí n. Orlicí. Lid zábavový je šokován a nadšen zároveň. Bubeník Krpi věnuje paličky kolegovi z KOMPROMISu řka, že je "fasuje".

jaro 1984

  • basák Martha se bokem stává bubeníkem (!) znovuvzkříšených PVC.
  • GUMOVEJ KNEDLÍK vystupuje v HB-klubu Juliánbar pod krycím názvem PŘÍSADA s tehdy nejlepší novovlnou brodskou kapelou KEJVAVÝ KONĚ.
  • MAAMA realizuje domácí nahrávky nazvané "In Home Studio".

květen 1984

  • první z akcí "Pod tou strážní věží" na paloučku pod baráčkem Žvatlovy tetky. Na odpoledním soirée zahrají pouze KŘEČOVÝ ŽÍLY. Během akce se členové MAAMY Koutňák a Pepino stávají na krátký čas členy KŽ. MAAMA se coby hudební těleso rozpadá. Na akci je poprvé přítomen i známý androšský fotograf Štěpán Stejskal.

léto 1984

  • GUMOVEJ KNEDLÍK mění repertoár ze své punkové přímočarosti na temný sound, připomínající EXTEMPORE.
  • Další akce „Pod tou strážní věží“ opět na paloučku. Nyní bez vystoupení KŽ - o hudbu se postarají s kytarami pouze Hraboš a „undergroundový kotlíkář“ Jerry Růžička.

podzim 1984

  • Jouza v Č.Třebové bubeníkem oficiální školní kapely POLYDUR. Martha těsně před rozpadem PVC opouští bicí soupravu a bere do ruky kytaru. U bicích ho na moment vystřídá Jouza, který pak houslistu a zpěváka Beďára, přetáhne z PVC do GK. PVC se rozpadají definitivně.
  • V té době se Hraboš dostává na liberecku do podvědomí jako hospodský folk-bluesový zpěvák. Spektrum těchto libereckých hospod je široké – Krákora, U vopic, Pod klackama, Jezírko, Bříza, Casino, Milano, Berlín atd. Plzeňka zatím nic…
  • Krpi odchází na vojnu a KŽ jsou bez bubeníka.

konec 1984

  • Pepino a Koutňák odcházejí z KŘEČOVEJCH ŽIL, místo nich přichází Hraboš, který se rozhodne poprvé v životě hrát na el. kytaru. Žvatla zároveň začíná hrát s GUMOVÝM KNEDLÍKEM a navrhuje hraní v těchto bandech i Jouzovi z GK.

prosinec 1984

  • po vystoupení KŘEČOVEJCH ŽIL na další akci „Pod tou strážní věží“, konané přímo na Baráčku (ještě bez Jouzy za bicíma), následují první výslechy na StB.

začátek 1985

  • Hraboš píše "Hnijící královnu" (která se udrží i v repertoáru NAŠROTU) a začínají první koncerty nejznámější sestavy KŘEČOVEJCH ŽIL (Shef-zpěv, tanec, Žvatla-varhánky, dechy, perc., Bruno-saxofony, klárinet, Martha-baskytara, Hraboš-el.kytara, zpěv, Jouza-bicí).
  • na koncertě v Ostrově nad Oslavou s nimi jako host vystoupí i houslistka Šura, což se zopakuje i na některých dalších koncertech. Na této akci Bruno troubí do klárinetu ve stoji na hlavě. Existuje z toho prý nahrávka, údajně poškozená nepravidelným posunem pásku..

únor 1985

  • vzniká nahrávka KŽ ze zkoušení v domácí zkušebně u Kletečků v HB.

březen 1985

  • fotbálek s libereckými máničkami na brodském kolbišti, vítězství 6:5 a večerní koncert KŘEČOVEJCH ŽIL v domě Hrabošových rodičů. Velmi hlučný a velmi povedený (bohužel nahrávka neexistuje). Následná družba s libereckými v hostinci U Hnáta.
  • návštěva HB-undergroundu na vystoupení DUŠEVNÍ DEPRESE MILANA ZÁPALKY (DDMZ) v Riegrových sadech na maturitním večírku, kde jako "povolená" hraje skupina MAZANEC. Po pár skladbách je DDMZ vypnut proud. Členové KŽ na protest pořadatelské zvůli troubí výsměšně na trumpety.

jaro 1985

  • škola v Č.Třebové vkládá velké naděje do POLYDURU (bubnuje Jouza) a vysílá ho do Prahy na soutěž. Skupina ovšem hluboce zklame důvěru a po tři dny je v Praze ožralá na sračky, takže ani nevystoupí. Po příjezdu do školy jsou všchni "hudebníci" odměněni důtkami.
  • Hraboš zároveň zpěvákem hard rockových SFINX, ač velmi málo hrající, v té době nejlepší zábavové kapely v okolí HB. Hraboš kvalitním interpretem skladeb LED ZEPPELIN.

duben 1985

  • fantastický koncert KŘEČOVEJCH ŽIL na baráčku společně s GUMOVYM KNEDLÍKEM a pražskou VOJENSKOU DIVIZÍ MV v rámci další akce „Pod tou strážní věží“. Existuje jedinečný záznam (KŘEČOVÝ ŽÍLY - "Live In Baráček - In Intoxication"), který dokáží doposlouchat do konce pouze ti nejotrlejší členové samotných KŽ.

květen 1985

  • existuje nahrávka z koncertu na kopci Třemešku u Uničova, nazvaná "Uničov 1985". Obsahuje skupiny DIVIZE MV, INVALID (KROKODÝLOVA SKUPINA), KŘEČOVÝ ŽÍLY. Jedním z organizátorů akce je i s KŽ spřízněný fotograf Tonda Mikšík. 

červen 1985

  • zatímco se ostatní na škole připravují na maturitu, Martha pochmurně chlastá v kterési táborské pivnici a připravuje se na koncerty s KŽ.
  • "Pod tou strážní věží", underground fest, nazvaný "1.lom", podle místa kde se koná. Hrají GUMOVEJ KNEDLÍK (vynikající), KŘEČOVÝ ŽÍLY (extatičtí), DIVIZE MV (zničující). Zpěvák Shef poletuje ve žlutém igelitu pomalován jako plastic. S KŽ vystupuje Švéd hrající na kosu-fantastická kreace. V jam-sessionu PUNKOVÁ MARTA se na pozoun objeví i Kadlos, bývalý člen MAAMY.Eruptivní malíř Zé přemalovává zelené listy stromů na zeleno. Nahrávka sice není, ale vše je zachyceno 8mm kamerou. Nikdo neodešel střízlivý.

léto 1985

  • nejpříšernější koncert KŘEČOVEJCH ŽIL kdesi u Plzně (Lomnička, statek Maa Šmerdy). Brunovy výtržnosti a pády z pódia. Předpokládané množství alkoholu v krvi činí u členů kapely dohromady asi 18-20 promile.

září 1985

  • nahrávka KŘEČOVEJCH ŽIL ze zkušebny u Artura-Pankáče (nebo Jouzy?) v garáži
  • "Pod tou strážní věží VIII", 2.lom, HB-UNDERGROUND FESTIVAL OF MUSIC, vyvrcholení organizačních snah HB undergroundu. Asi 10 kapel (mj. GUMOVEJ KNEDLÍK, KŘEČOVÝ ŽÍLY, POD HLADINOU, HOMO HEMEROID BAND, ŠILHAVÝ OLIN, BERU VŠECHNO, DIE UNTERE WELT aj.), 2 divadla, 1 promítání, 250 lidí. A to se ještě v kuloárech vyprávělo, že by měli dorazit i TEST DEPARTMENT. Zůstalo jen u vyprávění. Závěr festu uspíšila svým příjezdem policie. Fantastická akce.
  • Žvatla odchází do Liberce studovat. Jouza do Prahy pracovat.
  • u Hraboše v jeho brodském doupěti nahraje trojice Shef, Bruno a Hraboš nahrávku nazvanou "Škeble".

říjen 1985

  • odchod Marthy a Shefa na vojnu. Na vojnu odchází také Artur (baskytara u GK) a GUMOVEJ KNEDLÍK na dlouhý čas přerušuje činnost.
  • Hraboš hraje „folky a bluesy“ na neoficiální akci „Folkové koukání“, které zorganizuje Buky, kdesi v podzemí liberecké nemocnice. Dále hráli Roman Vogl, Pepa Rejhon a Martin Červinka & band. Existuje nahrávka.

říjen - prosinec 1985

  • "Muddy" Hraboš hospodskou bluesovou hvězdou v Liberci, působí pak zejména v hostinci Plzeňka, kde ho většinou doprovází houslista Sandro. Mj. zahraje i na „Večeru liberecké bohémy“, který se koná v prosinci právě v Plzeňce. Opět existuje nahrávka.

leden 1986

  • na undergroundové akci u Libiny na Moravě se objevuje v ten moment vytvořená skupina NEJVĚTŠÍ SVINĚ (Bruno - sax, Jouza - ds, Hraboš - g). Zcela neposlouchatelné.

březen 1986

  • torzo KŘEČOVEJCH ŽIL (Žvatla - voc, tp, vln, Hraboš - g, voc, Jouza - ds, Radek "Rysoun" Rys - bg) nahrává 3 písně na páskové EP KŘEČOVÝ ŽÍLY 1986, z nichž "Schovej se" se udrží i nějaký čas v repertoáru NAŠROTU.
  • Jouza odchází na vojnu a KŘEČOVÝ ŽÍLY se rozpadají.

jaro 1986

  • Hraboš a Žvatla se snaží psát nový materiál pro KŘEČOVÝ ŽÍLY, aniž by tušili, že KŽ se už nikdy nesejdou. Jednou z písní je i "Mahaj Beham", později známá z repertoáru NAŠROTU. Přitom se oba vypíjí v centru liberecké bohémy, hospodě Plzeňka, devastují si mozek a žijí bouřlivým životem. Žvatla posléze rezignuje na studium. Přesto se zachová nahrávka Hrabošových a Žvatlových nápadů z té doby, která je archivována pod názvem "H & Ž".

červen 1986

  • Tzv. Antirockfest na statku Janka Soldána v Oskavě-Libině. Hrají Chadimův MCH BAND, POSÁDKOVÁ HUDBA MS, Zelího ORCHESTR BISSEXT, Svědkovi HALLY BELLY, OTA VEVERKA a další. Bohužel dojde i na koncert Žvatly, Hraboše + členů různých skupin v Oskavě, pod názvem KŘEČOVÝ ŽÍLY. Průser.

léto 1986

  • Hraboš vystupuje společně s Pepou Nosem na bytovém mejdanu na chalupě Hany Berglové.

září 1986

  • Hraboš hraje na polooficiální folkové akci v sále VŠ v Liberci. Dotlačí ho tam opět neúnavný Buky.
  • Poté si během festivalu folková Lipnice zahraje opět s Pepou Nosem na utajeném koncertě na chalupě u Krupičků.

podzim 1986

  • Hrabošův odchod na 5-měsíční vojnu.

březen 1987

  • Hrabošův návrat z vojny, na které napsal materiál asi na tři básnické sbírky. Jeho odchod do Prahy. Po víkendech zpívá s HB zábavovou kapelou EXPERIMENT. Solidní nuda.

duben 1987

  • odchod Žvatly na vojnu a jeho brilantní návrat po třech měsících.

říjen 1987

  • návrat Marthy a Shefa z vojny. Martha se na vojně velmi dobře naučil hrát na elektrickou kytaru blues a s dřevěnými figurkami šachy. Novým centrem srazů androšů se o víkendech stává v HB místo Hnáta restaurace v hotelu Černý orel. . V týdnu se velká komunita havlbroďáků vyskytuje v Praze. Návštěvují postupně tyto hospody: Domov v Břevnově, Klamovku na Smíchově a posléze U Jirásků na Vinohradech.

listopad 1987

  • Hraboš pouští Marthovi pásek s KŽ 1986 a přitom omylem přepne na vyšší rychlost. Někdy tady je asi jádro myšlenky na založení velmi rychlé a tvrdé kapely-ovšem jako studiového projektu.

zima 1987-88

  • žádné zprávy o Žvatlovi. Zavřen na baráčku a v manželství, nevychází ven. Jeho snaha o založení jakéhosi POCHODU JEMNÝCH MECHANIKU jsou víceméně výhružné provokace, určené hlavně chlastajícímu Hrabošovi.
  • pokus Shefa dostat KŘEČOVÝ ŽÍLY znovu do podvědomí posluchačů. Vzniká jeho projekt BIG PERSONAL WERBUNG, ve kterém jsou KŽ oslavováni jako nejlepší undergroundová skupina.
© 2024 Našrot | Administrace | Mapa stránek | RSS
design by c.